На Аустерліцькому вокзалі мене зустрічала мама. Коли ми сіли в машину, вона сказала:
- У
мене для тебе дві
новини – хороша
і погана. З якої почати?
- З
хорошої.
- Учора
дзвонила директорка
Граншана. Вона готова прийняти тебе, тільки доведеться здати щось на кшталт
екзамену…
- Пффф…
Нічого собі, хороша новина… Екзамен? Ха-ха! А яка ж погана новина?
- Твій
дідусь у лікарні.
Я так і знав. Точно
знав. Я це відчував.
-
З ним щось серйозне?
- Важко
сказати. У нього був напад, зараз його обстежують. Він дуже слабкий.
- Я
хочу його навідати.
- Ні.
Поки що не можна. До нього зараз нікого не пускають. Йому треба відновити сили…
Мама плакала.
Я взяв з собою підручник, щоб у потязі повторювати граматику, але так
і не відкрив його. Навіть не намагався зробити вигляд, ніби читаю. Поїзд мчав
вздовж безкінечних електричних дротів, кілометр за кілометром, і я відраховував стовпи,
повторюючи пошепки: «Дідусю… дідусю… дідусю… дідусю… дідусю… дідусю… дідусю…
дідусю… дідусю…», а між стовпами думав: « Не помирай. Залишся. Ти так потрібен
мені. І бабусі Шарлотті ти теж потрібен. Як вона без тебе?
Їй буде дуже погано. А як я? не помирай. Ти не маєш права померти. Я ще
маленький. Я хочу, щоб ти побачив, як я виросту. Хочу, щоб ти пишався мною. Адже я тільки
починаю жити. Ти мені потрібен. Якщо
я коли-небудь одружуся, хочу, щоб ти
познайомився з моєю дружиною, побачив моїх дітей.
Я хочу, щоб мої діти ходили до тебе в закуток. Хочу, щоб вони полюбили твій
запах.
Я хочу, щоб…»
В Балансі мене зустрів на пероні якийсь дядько, дорогою я дізнався, що він в Граншані
садівник, тобто… словом, управляючий» - це він сам так сказав…
Мені подобалось їхати в його грузовику, в ньому добре пахло бензином і сухим
листям.
Я пообідав у шкільній їдальні разом з усіма. Скільки ж тут було силачів! Мене
прийняли по-доброму, старожили надавали купу цінних порад: де краще палити, щоб
не засікли, як підмазатися
до буфетниці, щоб давала добавку, як проводити в спальню дівчат після відбою по
пожежній драбині, які пунктики в учителів і ще багато чого…
Вони голосно сміялися. Дурні. Але це була добра дурнота. Хлопці такими і
повинні бути.
Мені подобались їхні
руки в дрібних порізах з
чорнотою під нігтями. Хтось мене спитав, чому я тут.
- Тому
що мене більше нікуди не приймають.
Вони зареготали.
- Так
і нікуди?
- Зовсім
нікуди.
- Навіть
у школу для дурнів?
- Так,
- відповів я, - у школі для дурнів сказали, що я погано вплину на решту учнів.
Один хлопець хлопнув мене по спині:
- Наша людина!
Потім я сказав їм, що завтра мені здавати екзамен.
- Так
чого ж ти тут стовбичиш? Марш на бокову, тобі вранці треба бути у формі!
Спав я погано. Мені снився дивний сон. Ніби я гуляю з дідом Леоном по дуже
красивому парку, а він смикає мене за рукав і говорить: «Де тут попалити, щоб
не засікли? Спитай у них де…»
За сніданком я не міг нічого їсти. У животі – залізобетон. Ніколи в житті мені
не було так погано. Я не міг вдихнути і обливався холодним потом. Мене кидало
то в жар, то в холод.
Мене посадили в маленькій класній кімнаті і надовго залишили одного. Я вже
подумав, що про мене забули.
Нарешті
прийшла якась жінка і дала мені товстий зошит із запитаннями.
Рядки так і танцювали у мене перед очима. Я нічогісінького не розумів. Я поклав лікті
на стіл і закрив обличчя долонями.
Мені треба було перевести дух, заспокоїтися, відволіктися. Раптом я побачив написи на столі. Він був такий: «Я люблю
великі груди». І ще: «А мені більше подобаються розвідні ключі». Я усміхнувся –
і взявся за роботу.
Спочатку справи йшли погано, але чим далі я перегортав сторінки, тим менше
відповідей знав.
Я запанікував. Найважчим було завдання: «Знайдіть і виправте всі помилки у цьому тексті».
Жах – я не знайшов жодної. Я дійсно тупий. Повно помилок, а я їх навіть
не бачу! У горлі в мене потроху набухала грудка, у носі защипало. Я широко розплющив очі. Тільки не плакати.
Я не хотів плакати.
Я НЕ ХОТІВ, розумієте?
І все-таки капнула величезна сльоза, я не встиг її втримати, і вона
розпливлася по сторінці зошита… Сволота. Я з усіх сил стиснув зуби, але уже
відчував, що не стримаюсь. Що греблю зараз прорве.
Дуже давно
я не дозволяв собі плакати і намагався просто не думати про це… але все одно настане такий момент, коли вона
витече
назовні, вся ця гидотна, яку ви хочете заховати подалі, глибоко-глибоко… Я знав, що якщо
заплачу, то уже не зможу зупинитися, все згадається відразу: Гродуду, Марі, всі
роки в школі, коли я був завжди останнім. Черговим ідіотом. І мої батьки, які розлюбили
один одного, і похмурі будинки, і дід Леон в лікарняній палаті з трубками у
носі, його життя, яке по трохи відходило…
Я відчував, що ось-ось розревусь, до крові кусав губи і раптом почув
голос: «Хто тут розводить сирість, Тото? – сказав він мені. – Це ще що таке? Ану,
підбери соплі, поросятко! Дивись, як ручку замочив».
Ну все, дах поїхав… Уже голоси чую! Ей! Ви помилились адресою, я не Жанна
Д’Арк. Я просто бездар і тупиця, я тут плаваю…
- Добре, скажи, коли закінчиш,
разом займемося
справою.
Що таке? Я обшукав очима весь клас: чи немає де мікрофона чи камери? Та що ж це
таке? Я провалився у четвертий вимір чи що?
- Дід Леон?
- А
ти думав хто, балда? Папа римський?
- Але…
цього не може бути.
- Чому?
- Ну…
що ти тут, що ти зі мною розмовляєш…
- Не
говори дурниць. Я завжди був з тобою, і ти сам це знаєш. Ну все, пожартували і досить. Давай,
зберись. Візьми олівець і підкресли усі відмінювані дієслова… Ні, цей не
треба, ти ж бачиш, він закінчується на «іть». Так, це у нас дієслова, тепер
знайди до них підмети… Ось… Поміть стрілочками… Молодець. Подумай добре, як
вони узгоджуються. Ось, дивись, що тут – підмет? Правильно, «ти», значить, у кінці м’який знак,
молодець. Тепер підкресли іменники… Знайди означення до них і перевір. Все
перевіряй. А прикметники? Дивись, тебе не бентежить «відбілений скатертина»? «Відбілена»,
правильно, от бачиш, можеш, якщо постараєшся… - У мене навіть волосся на вухах
встало дибки. - Ану, поділи знову… Ні, ще раз… Іще! Ти дещо
забув. Два пам’ятаємо, правильно, молодець. Тепер подивись на четверту сторінку…
Я ніби спав наяву,
відчував себе зібраним і розкріпаченим одночасно. Рука писала сама по собі. Дуже дивне було
відчуття.
- Ну
от. Тото, далі сам. Залишився переказ, а в цьому ти куди сильніший за мене, я
знаю… Так-так. Не супереч. Давай сам, тільки слідкуй за орфографією, добре?
Роби як у вправі: стрілочки і перевірка. Уяви собі, що ти поліція слів. Запитуй
у кожного слова: «Стоп! Перевірка! Назвіться!» - «Прикметник». – «З ким
відмінюєтесь, миленькі?» - «З собаками». – «Значить, у якому ви числі?». – «У
множині». – «Добре, вільні». Розумієш, що я хочу сказати?
- Так,
- кивнув я.
- Не
розмовляйте, молодий чоловіче! – піднялася церберка, яка спостерігала
за мною. – Працюйте мовчки. Щоб я вас не чула.
Я
все уважно перечитав. П’ятдесят сім разів, а може, і більше. Коли вийшов у
коридор, я прошепотів:
- Дід
Леон, ти ще тут?
Відповіді не було.
У поїзді на зворотному шляху я попробував ще раз. Знову нічого – абонент
недоступний.
Я побачив батьків на пероні і з їхніх облич зрозумів: щось сталося.
- Він
помер? – закричав я. – Він помер, так?
- Ні,
- сказала мама. – він у комі.
- Давно?
- Із сьогоднішнього ранку.
- Він
прийде до тями?
Тато зморщився, а мама трималася за моє плече, щоб не впасти.
Я так і не навідав діда у лікарні. Його ніхто не навідував. До нього не
пускали, тому що будь-який мікроб міг його вбити. Зате я провідав бабусю і був
шокований, бо вона
виглядала
маленькою і худою.
Як мишка, її і не видно було в широкому синьому халаті. Я стояв посеред кухні
дурник-дурником, а вона раптом
сказала:
- Іди
попрацюй трохи, Грегуаре.
Запусти механізми. Візьми в руки інструменти. Погладь дошки. Поговори з ними з
усіма, скажи їм, що він скоро вернеться.
Бабуся беззвучно плакала. Я
ввійшов. Сів. Поклав руки на верстак і ось тоді нарешті розплакався.
Я
виплакав усі сльози, які збирав у собі так довго. Скільки часу я просидів там? Годину? Дві
години? Можливо, три?
Коли я піднявся, стало легше. Я вишмаркався в стару, заляпану клеєм ганчірку, яка
валялася на підлозі, і ось тут-то побачив свій напис… «ДОПОМОЖИ МЕНІ», - було надряпано
на верстаку.
Мене
прийняли у Граншан. Мені від цього було ні жарко, ні холодно. Правда, я радий був поїхати, «розвіятися», як
сказав би дід Леон. Я зібрав речі у рюкзак і навіть не оглянувся, закриваючи за
собою двері своєї кімнати. Перед від’їздом я попросив маму покласти гроші месьє
Мартіно на книжку. Мені більше не хотілося їх тратити. Мені взагалі нічого не
хотілось, крім неможливого. І я вже зрозумів, що не все в цьому житті можна
купити.
Тато сам відвіз мене у нову школу – йому треба було у справах в ті краї. По
дорозі ми з ним майже не розмовляли. Ми обидва знали, що наші дороги
розходяться.
- Ви
подзвоните мені, якщо будуть новини, добре?
Він
кивнув, потім нахилився і незграбно поцілував мене.
- Грегуар?
- Так.
- Ні,
нічого. Будь щасливий, постарайся вже, ти цього заслуговуєш. Знаєш, я ніколи
тобі не говорив, але думаю, ти хороший хлопець… Дуже хороший.
І він міцно-міцно стиснув мій лікоть, перед тим як сісти в машину.
Я
не став першим учнем, до відмінників мені було далеко: якщо чесно, я, мабуть,
був останнім у класі. Але вчителі мене чомусь любили…
Наприклад, одного разу мадам Верну, учителька французької, роздала письмові
роботи. Я отримав 6 із 20.
- Надіюсь,
ваша машинка для чистки бананів вдалася краще, - сказала вона і усміхнулась
мені.
Думаю,
вся справа була в цьому, до мене добре відносилися через того мого листа. Всі
знали, що я абсолютна
бездара, але хоча б стараюся з цим боротися.
Зате з малювання і праці я був поза конкуренцією. Особливо з праці. Я вмів
більше вчителя, чесне слово. Коли у когось на уроці щось не виходило, то в
першу чергу зверталися до мене. Спочатку месьє Жугле це не подобалось, а тепер
він бере приклад із своїх учнів: увесь час запитує моєї поради. Умора.
Більше всього я ненавидів фізкультуру. У спорті я з дитячого садка нуль, але
тут це особливо кидалось у вічі, тому що товариші підібралися міцні, спритні і любили цю справу. А
в мене нічого не виходило: адже я не вмію ні бігати, ні стрибати, ні ловити м’яча, а вже кидати-то й зовсім… Ні-чо-го. Повний
нуль. Пусте місце.
Товариші наді мною сміялися, але не зло.
- Ей,
Дюбоск, - говорили мені, - коли ти спорудиш машинку для нарощування м’язів?
Або:
- Бережись!
Стрибає
Дюбоск, готуйте пов’язки!
Раз
у неділю я говорив по телефону з мамою і запитував її, чи є новини. Одного разу
вона сказала:
- Слухай,
Грегуар, досить. Ти ж знаєш, якщо будуть новини, я відразу тобі скажу. Розкажи краще, як ти
живеш, що робиш, які у тебе вчителі, які друзі…
А мені нічого було їй сказати. Я щось видавлював із себе і швидше завершував розмову. Все, що не
стосувалося дідуся, стало мені по фігу.
Мені
жилося непогано, але щасливим я не був. Я мучився від того, що нічим не можу
помогти діду Леону. Я б гори звернув для нього, я б дав, якщо треба, розрізати
себе на шматки і підсмажити на повільному вогні. Я готовий був нести його на
руках через усю землю, притискаючи до грудей, я б усе, що завгодно, витерпів, тільки б
врятувати його, та що толку, якщо все рівно зробити нічого було не можна. Тільки
чекати.
Це
було нестерпно. Він-то прийшов мені на допомогу у найважчий момент, коли мені
це було потрібно,
а я що? Ніякого від мене толку.
Так
я думав до того уроку фізкультури. В меню цього разу був канат з вузлами. Жах.
З шести років намагаюсь, але так ні разу і не ухитрився на нього залізти. Ніяк.
Канат з вузлами – мій вічний сором.
Коли підійшла моя черга, Моно гаркнув: - Увага, увага, зараз інспектор Гаджет
продемонструє нам свої панчохи!
Я подивився на верхівку стовпа, до якого був прив’язаний канат, і прошепотів:
«Дідусю, послухай! У мене вийде. Я це зроблю для тебе. Для тебе, чуєш?»
На третьому вузлі я зрозумів, що більше не можу, але тільки міцніше стиснув
зуби і напружив свої дохлі руки, повні сиркової маси. Четвертий вузол. П’ятий.
Все, зараз випущу. Мені це не під силу. Ні, не можна, адже я обіцяв! Я крякнув
і сильніше уперся ногами. Ні, все, не можу. Руки вже розмикалися. І тут я
побачив хлопців – увесь клас стояв навколо стовпа, далеко внизу. Хтось крикнув:
- Тримайся,
Дюбоск! Давай!
Прийшлося іще піднапружитися. Піт заливав очі, руки горіли.
- Дю-боск!
Дю-боск! Дю-боск! – надривалися товариші, підтримуючи мене.
Сьомий вузол. Більше не можу. Зараз втрачу свідомість.
А вони там, унизу, скандували титри із мультика:
- Хто
йде, хто йде?.. Інспектор Гаджет! Це він, це він!.. Інспектор Гаджет!
Вони підбадьорювали мене, але цього було мало.
Лишилось
всього два вузли. Я поплював на руку, потім на другу. «Дідусю, ось він я,
дивись! Я посилаю тобі мою силу. Я посилаю тобі мою волю. Візьми їх. Візьми!
Вони тобі потрібні. Ти того разу допоміг мені своїм знанням, а я поможу тобі
тим, що в мене є: візьми мою молодість, моє завзяття, моє дихання, мої м’язи,
вони маленькі, та вдаленькі. Візьми їх, дідусю! Візьми все… Будь ласка!»
Гомілки у мене уже кровоточили, я не відчував ні рук, ні ніг. Лишився останній
вузол.
- Давай!
Да-вай! Да-вааай! – біснувалися хлопці. А голосніше всіх кричав учитель. Я
рявкнув сам на себе: «НЕ СПАТИ!» - схватився за верхівку стовпа. Внизу
творилося щось неймовірне. Я плакав. Від радості і від болю, все разом. Я
зіслизнув униз як мішок. Момо і Самюель підхопили мене і стали качати.
- Це
він, це він! Інспектор Гаджет! – співали всі.
Я
вирубився.
З
цього дня мене мов підмінили. Я став рішучим. Злим на роботу. Цілеспрямованим.
Звідки тільки сили взялися?
Вечорами, замість того щоб дивитися з усіма телек, я йшов. Далеко, через поля, ліси, села. Я крокував
довго-довго. Дихав повільно і глибоко. І повторював про себе завжди одне і те
ж: «Візьми все це, дідусю. Дихай цим чистим повітрям. Дихай. Вбирай цей запах
землі і туману. Я тут. Я – твої легені, твоє дихання, твоє серце. Я допоможу тобі.
Візьми». Це було як штучне дихання рот в рот, тільки на відстані.
Я ситно їв і багато спав, я торкався кори дерев і ходив гладити сусідських
коней. Запускаючи руку в теплу гриву, я шепотів: «Візьми. Це тобі корисно».
Одного разу ввечері подзвонила мама. Коли за мною прийшов черговий, серце у
мене так і впало.
- Новини
кепські, синку. Лікарі переривають лікування. Воно нічого не дає.
- Але
він же помре!
Я викрикнув це у порожньому коридорі.
- Тоді
вже відключіть його самі, швидше буде!
І
я кинув слухавку.
Після цього я на все плюнув. Став знову грати в настільний футбол з
хлопцями, працював аби як і майже перестав розмовляти. Життя мені
набридло. Для мене дідусь ніби уже помер. Коли дзвонили батьки, я їм
просто не відповідав.
І ось учора хлопець із старшого класу прийшов за мною в спальню. Я спав без
задніх ніг. Він тряс мене так і сяк:
- Ей!
Ей! Прокидайся! Підйом!
Я
вимовив, ледве повертаючи язиком:
- Щщщо….
шчо шталося?
- Це
ти, чи що, Тото?
- Чому
ти запитуєш?
Я
протер очі.
- Тому
що внизу якийсь дід в інвалідному візку розривається: вийми та поклади йому Тото… Так це, часом, не ти?
Як-небудь натягнув штани, я кубарем скотився з четвертого поверху. Біг і плакав
в три річки, як маленький.
Він був там, біля дверей їдальні, і з ним хлопець у білому халаті. Хлопець
возився з трубками крапельниці,
а мій дід Леон сидів і усміхався мені.
Я так плакав, що навіть усміхнутися у відповідь не міг.
Він сказав:
- Ти
застебнув би ширінку, Тото, простудишся.
І тоді я посміхнувся.
Немає коментарів:
Дописати коментар